“…a gyermekeknek két dolgot kell adnunk:
gyökereket és szárnyakat.”
– Goethe
A Keszthely és Hévíz Térségi Tehetségsegítő Tanács
a humanisztikus pszichológiát tűzi a zászlajára
Eszerint a legfontosabb emberi szükséglet,
amelyben az emberi lélek leginkább magára ismer,
az élet értelmének keresése, és a
lelkiismeretben megnyilvánuló
erkölcsi döntések.
Az önmegvalósítás azt jelenti, hogy valaki emberi méltóságának, a benne rejlő képességek, lehetőségek csak rá jellemző egészének, sokszínűségének megfelelően élhet. Az önmegvalósítás tehát a bennünk rejlő lehetőségek kibontakoztatása.
Abraham Maslow, a neves humanista pszichológus szellemesen egyszerű módon piramisként ábrázolta egymásra épülő indítékainkat a pszichés fejlődés során:
Az
önmegvalósítás
(értelmes élet) igénye
——————————
Az elismerés vágya
(önbecsülés, elismertség, státus)
————————————————–
Szociális szükségletek (gyengédség, kapcsolódás)
————————————————————————
A biztonság szükséglete (biztonság, védettség)
———————————————————————————————-
Alapvető élettani szükségletek (étel, ital, alvás)
———————————————————————————————————
Ugyanez kicsit átköltve:
Az újszülöttnek mindenek előtt testi szükségleteit kell kielégítenie. Ezt követi a biztonság utáni vágy. Ha biztonságban érzi magát, a gyengédség, a kapcsolódás igénye lép fel. Ez után az érvényesülés, az elismerés, a siker vágya sarkallja a gyermeket. Végül az önmegvalósítás célja ösztönzi cselekvésre. A piramison ábrázolt indítékok tehát egymásra épülnek. Maslow azt is elmondja, hogy nem mindenki jut el a “csúcsra”, az önmegvalósításra, sőt (az emberiség többsége!) valamelyik szinten elakad.
Ugyanezt ábrázolja az alábbi rajz:
Más módon is szemléletessé tehetjük Maslow elméletét. Az alábbi ábra nemcsak az egymás után megjelenő motívumokat mutatja be, hanem azt is, hogy a fejlődés során egyik sem szűnik meg, de újabb indíték válik dominánssá az ember életében.
Maslow későbbi munkásságában az alábbi felosztást tette:
A) Hiány alapú, “D” szükségletek
A hiány alapú, “D” (Deficiency) szükségletek ha nem elégülnek ki, az feszültséget, szorongást eredményez.
- Fiziológiai szükségletek: éhség, szomjúság, szexualitás
- Biztonsági szükségletek: fizikai védettség, kiszámíthatóság
- Szeretet, valahová tartozás szükséglete: gyengédség, viszonzott szeretetkapcsolat
- Elismerés szükséglete: önbecsülés, mások általi elismerés, hírnév, becsvágy
B) Növekedés alapú, “B” szükségletek
Növekedés alapú, “B” (Being) szükségleteket (amiket akár spirituális vagy egzisztenciális szükségleteknek is nevezhetnénk). Ezek soha nem elégíthetőek ki teljes mértékben.
- Kognitív szükségletek: tudni, érteni, megismerni az igazságot
- Esztétikai szükségletek: szimmetria, rend, szépség
- Önmegvalósítás szükséglete: elérni a bennünk rejlő lehetőségeket
Ha az ember lelki fejlődése valóban megreked valamelyik indíték szintjén (ahogy Maslow elméletéből következik), egy sajátos személyiség-tipológia vázlata bontakozik ki:
- Vannak olyan emberek, akiknek semmi más nem fontos, csak testi szükségleteik kielégítése. Ez vagy azért van, mert olyan nyomorban élnek, hogy minden energiájukat leköti a betevő falat megszerzése, vagy azért, mert nem látnak magasabb célt vagy nagyobb értékeket. “Az élet célja semmi más, mint jó evés és jó ivás” – halljuk egy operett-dalban.
- Vannak, akiknek az a legfontosabb, hogy biztonságban érezzék magukat. Tény, hogy a csecsemő számára a harmonikus lelki fejlődéshez nélkülözhetetlen, hogy biztonságban érezze magát az anyai ölben vagy a család – illetve a körülötte élő emberek – szerető, védő légkörében. De elgondolkoztató, hogy kortársaink közül nagyon sokan a biztonság-keresés szintjén élnek, és biztonságukat az anyagi biztonságban vélik megtalálni. Burjánzanak a biztosító társaságok – válaszképpen a rejtett, de állandó és tömeges szorongásra. Kőmíves Kelemen a feleségét áldozta fel “fél véka ezüstért, vél véka aranyért”, a mai ember pedig minden bensőséges kapcsolatát feladja a több és még több pénzért és anyagi jóléte megteremtéséért.
- A gyengédség utáni vágy az emberi kapcsolatok fontosságát tenné hangsúlyossá, de e helyett a szeretetről levált szexualitás tölti be sokak életét. Minthogy a pótcselekvés nem elégíti ki a valódi szükségletet, sokan krónikus szeretet-éhségben szenvednek. Üres a szeretet-tankjuk. Ennek az állapotnak a kórelőzményei:
- Szüleim nem szerettek, eldobtak (Kukorica Jancsit a kukoricásba rejtették, ma a nem kívánt csecsemőt a szülőotthonban felejtik).
- Nem dobtak el, de nem foglalkoztak velem, nem volt rám idejük.
Gyilkolták egymást (szóval, hallgatással, olykor tettleges bántalmazással is). - Elváltak. Engem senki sem töltött fel szeretettel, üres vagyok.
“Jaj, szeressetek szilajon!” – írja József Attila. De a szeretet-vágy nem szeretet. Szeretni csak az tud, akit szeretnek. A szüntelenül kapni vágyó, de adni nem képes ember infantilis felnőtté válik: nem vállal felelősséget, ezért nem köt házasságot, vagy ha mégis, mint férj vagy feleség – egy lesz a gyerekek közül.
- A szülői házból – vagy éppen annak hiányából – ered az elismerés és az érvényesülés vágyának dominanciája is. “Nem voltam fontos senkinek.” “Szüleim elvárásainak nem tudtam megfelelni.” Ezekhez hasonló vallomások hangzanak el sok ember szájából. Legfőbb jellemzőik: teljesítménykényszer, fokozott versenyszellem, mások megelőzésének belső kényszere.
Az emberi lét mindig is túlmutat önmagán, valamire, ami nem önmaga; valamire vagy valakire: egy értelmes célra, amit érdemes beteljesíteni, vagy egy másik személyre, akiben szeretettel találkozunk.
Egy ügy iránti szolgálatban vagy egy személy iránti szeretetben az ember önmagát teljesíti ki. Minél inkább feloldódik a feladatában, minél odaadóbb a partnerével szemben, annál inkább ember, annál inkább lesz önmaga. Önmagát megvalósítani az ember csak abban a mértékben képes, amennyire megfeledkezik önmagáról és túllép önmagán.
Önmegvalósítás csak
másokkal kölcsönhatásban,
velük együtt működve és
értük dolgozva lehetséges.
Ld. még „Az önmegvalósító ember” c. írásunkat